
Sociální a zdravotní poradenství
Informace pro pečující o osobu blízkou v době pandemie koronaviru
V důsledku epidemie koronaviru jsou pečující o osobu blízkou každodenně vystaveni nestandardním situacím. Zajištění kvalitní péče ve zhoršené epidemiologické situaci vyžaduje vyšší nároky a pečujícím může přinášet zvýšenou fyzickou i psychickou zátěž.
Na následujících řádcích se dozvíte, jak se můžete připravit na nenadálou situaci v případě onemocnění pečujícího či osoby blízké, jak komunikovat s úřadem práce a další tipy a rady.
Pro zjištění aktuálních informací týkajících se koronaviru zřídila vláda ČR:
- bezplatnou telefonní linku – 1221 (pondělí-pátek od 8 do 19 hodin, sobota-neděle od 9 do 16.30 hodin)
- stránku Nouzový stav a mimořádná opatření – co aktuálně platí
- Covid portál – informační web o covid-19
- další informace naleznete webových stránkách Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních věcí
- dále je možné využít nonstop informační linky Státního zdravotního ústavu – + 420 724 810 106, +420 725 191 367
Obecná doporučení pro pečující osoby
- Zvýšená hygiena, mytí rukou, dezinfekce kompenzačních pomůcek – především madel a kol, dezinfekce vstupních a společných prostor v domě a výtahu.
- Omezení pobytu v místech s vyšší koncentrací lidí, časté větrání.
- Úplná izolace není doporučována, může vést ke zhoršení zdravotního stavu, stejně tak velmi snížená pohybová aktivita. Je-li to jen trochu možné, je dobrý každodenní pobyt venku, případně cvičení či lehká rehabilitace v rámci možností dané zdravotním stavem osoby, o kterou je pečováno.
Dále je velmi důležité:
- Mít k dispozici (např. u telefonu) kontakty na sociální a zdravotní služby, včetně poradenských linek.
- Připravit seznam důležitých kontaktů osob blízkých, přátel, sousedů, non stop soc. služeb, pro případ nutnosti náhradního řešení, tzn. zajištění péče v případě vlastní indispozice, nebo výpadku sjednané sociální služby.
- Užitečné je také sepsat pro případ střídání v péči (s jinými členy domácnosti, pečovatelskou službou aj,) soupis potřeb - léky, ošacení, strava, hygiena, denní režim, zájmy, atp.
- Je dobré též upozornit na případná další specifika a danosti péče vyplývající z individuality osoby, o kterou je pečováno.
Typy situací, které pečující mohou řešit nejenom v důsledku pandemie koronaviru
Jsem pečující a onemocním
- Můžete oslovit s žádostí o pomoc širší rodinu, sousedy anebo sociální služby v terénu.
- Pokud se vám osobně nepodaří vyřešit situaci vlastními silami, kontaktujte sociálního pracovníka obecního úřadu se žádostí o pomoc při zprostředkování péče.
- Pečujícího může dočasně, pokud situace dovolí, nahradit dobrovolník nebo pečovatelská služba, případně lze požádat o přechodné umístění osoby, o kterou pečuje, do sociální služby po dobu nemoci. Podle místních podmínek a charakteru onemocnění vyhledá sociální pracovník buď vhodného poskytovatele sociálních, popřípadě i zdravotních služeb.
Onemocní ten, o koho je pečováno
- Pečující osoba se musí chránit, a proto kontaktuje ošetřujícího lékaře či hygienickou stanici z důvodů možnosti zajištění testování.
- Je vhodné, aby pečující osoba měla pro tento případ vytvořen seznam kontaktů, co je potřeba zařídit, např. popsané nejnutnější potřeby, úkony péče, medikace, kontakty na ošetřující lékaře, rodinu apod.
- Sama pečující osoba nebo též s podporou sociálního pracovníka zajistí ochranné pomůcky a zároveň se doptá na správný postup – v takovém případě může sociální pracovník pomoci s edukací, jak manipulovat s ochrannými prostředky před použitím a po použití, stejně jako poskytovatel sociální služby.
Poskytovatelé sociálních služeb
V případě, že neformální pečovatel situaci zvládá jen s obtížemi, nebo už nezvládá:
- lze kontaktovat buď sociálního pracovníka obecního úřadu, který potřebnou pomoc zkoordinuje anebo předá pečovateli konkrétní kontakty, nebo
- kontaktovat přímo sociálního pracovníka či poskytovatele konkrétní sociální služby. Může se často jednat o saturaci potřeb pečující osoby (např. zprostředkování psychoterapeutické intervence), nebo o změnu modelu péče (např. zapojení poskytovatele sociálních, popřípadě i zdravotních služeb do pravidelné péče).
Omezení provozu sociální služby – pečující osoba zůstane v telefonickém kontaktu se stávající sociální službou, kterou využívala. Pokud se jí nepodaří nasmlouvat službu jinou nebo v jiné formě, může se obrátit na sociálního pracovníka obecního úřadu, který jí zprostředkuje informace o aktuálních možnostech dalších poskytovatelů sociálních služeb. Společně vyhledají náhradní řešení.
V současné situaci je nutné se informovat, zda a jak je provoz konkrétní sociální služby z epidemiologických důvodů omezen.
Úřad práce ČR
V případě potřeby jednání na Úřadu práce – například ve věci žádosti o nepojistnou sociální dávku (státní sociální podpora, pomoc v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením, příspěvek na péči), lze využít bezkontaktní způsob:
- Úřad práce preferuje i nadále elektronickou komunikaci. Cílem je zajištění ochrany zdraví klientů i samotných zaměstnanců.
- Pro komunikaci s Úřadem práce si občané mohou zřídit zdarma datovou schránku na Czech Pointu. Návod na https://www.datoveschranky.info/chci-datovku/zrizeni-datove-schranky/na-zadost.
- Více informací o tom, na jaké sociální dávky máte nárok, nebo jednotlivé elektronické formuláře najdete zde.
Poradna Starám se a pracuji je zde pro vás i v době koronaviru
Potřebujete poradit nebo sjednat konzultaci s odborníkem? Zavolejte na +420 607 919 028 (Pavel Štern, Po-Pá, 9:00–15:00) nebo nám napište na poradna@byznysprospolecnost.cz.
Výpis nejdůležitějších informací pro pečující ze zkušeností poradny Starám se a pracuji s využitím Doporučeného postupu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR č. 16/2020 zpracovala v lednu 2021 Mgr. Marie Havrlíková.